
Gdyby prześledzić światową produkcję motocykli i motorowerów lat 50-tych ubiegłego wieku to okazałoby się, że Polska nie wypadłaby wcale tak blado na arenie międzynarodowej. Wszystko za sprawą Zjednoczonych Zakładów Rowerowych "Romet" w Bydgoszczy.
Produkty tych zakładów były tak popularne, że praktycznie każdy kto stawiał swoje pierwsze kroki na jednośladach 15 czy 20 lat temu musiał dosiadać jednego z modeli ze stajni Rometa. Pomimo swojej prostoty konstrukcje te okazały się na tyle sprawdzone, że wiele modeli cieszy się niegasnącą popularnością do dnia dzisiejszego, a widok komarka czy motorynki na ulicach miast nikogo specjalnie nie szokuje. Najwyższa pora więc, aby poznać losy Zjednoczonych Zakładów Rowerowych "Romet" - historii polskich motorowerzystów.
A wszystko zaczęło się...
Historia produkcji motorowerów przez ZZR Romet sięga końca lat pięćdziesiątych
ubiegłego wieku. To wówczas zrodził się plan, abyrozszerzyćprodukcję
o motorowery.
Komar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,4 KM przy 4000 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 45kg
Spalanie: 1,8 do 2,0 l/100km
Prędkość: około 55 km/h
Był to pomysł nie tylko podyktowany potrzebami rynku, ale również pozycją
międzynarodową. Ówczesny ustrój nie pozwalał, aby Polska Ludowa pozostała w tyle
za kapitalistycznymi Niemcami czy Francją, które produkowały już własne motorowery.
Specjaliści z Rometa przystąpili do projektowania pierwszego motoroweru głównie
w oparciu o własne koncepcje. Pierwsze testowe modele, składane ręcznie z uwagi
na brak zautomatyzowanej linii jak również specjalistycznego działu testowego
sprawdzano w warunkach ruchu ulicznego. Konstrukcja pierwszego motoroweru
opierała się o ramę z rur stalowych spawanych, ze sztywnym zawieszeniem koła
tylnego. W produkcji kooperowało wiele zewnętrznych firm: rama, widelec, błotniki
i obręcze były robione w Romecie , łańcuchy i oświetlenie w Poznaniu a silnik SM02 to autorskie dzieło Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego Psie Pole koło Wrocławia. Jak na ówczesne warunki silnik rozwijał magiczną moc 1, 4 KM i posiadał dwubiegową skrzynię i biegów, a rozruch za pomocą korb i pedałów.
Owadzi świat...
Pierwszy motorower dla mas został oznaczony kryptonimem MR 230 KOMAR. Tanią konstrukcję oparto praktycznie na konstrukcji prototypowej.
Motorynka Pony
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna: 1,7 KM przy 4800 obr./min.
skrzynia biegów: 2-biegowa
Masa motoroweru: 40kg
Spalanie: 2,2 l/100km
Prędkość: około 50 km/h
Tylko w 1961 roku sprzedano blisko 4.000 sztuk tego modelu - co w
ówczesnych warunkach stanowiło przeszło 30% udział we wszystkich motorowerach
dostępnych na rynku. Konstruktorzy nie zachwycili się sukcesem i od razu doskonalili swoje
dzieło. Wprowadzono drobne poprawki w zawieszeniu, jak również dodano na
wyposażeniu standardowym charakterystyczną torbę narzędziową. Wkrótce przyszedł
czas na wymianę silnika na bardziej dopracowaną konstrukcję - S 38 o mocy 1,4 KM
z dwubiegowy z rozruchem pedałowym, którego produkcję uruchomiły Zakłady
Metalowe DEZAMET w Nowej Dębie.
Komarem jeździli wszyscy: listonosze, urzędnicy,
młodzież, dorośli, klasa robotnicza. Motorowery były dostępne tylko w sklepach GS
i WPHW. Zainteresowanie było tak wielkie, że wkrótce Romet otworzył dodatkową fabrykę,
a konstruktorzy intensywnie pracowali nad kolejnymi modelami. Szczytowy poziom produkcji
tego motoroweru przypadł na koniec lat 60-tych XX wieku. W 1968 roku produkcja Rometa
stanowiła już 98% całego rynku jednośladów na krajowym rynku.
Poszerzanie oferty:
Sukces rynkowy Komara oraz modernizacja fabryki pozwoliły na poszerzenie oferty
Rometa. W 1976 roku wprowadzono do sprzedaży motorower wyposażony w silnik
o niezwykłej mocy jak na ówczesne czasy - Ogar 200.
Ogar:
Silnik: dwusuwowy chłodzony powietrzem
Moc maksymalna 2KM przy 4500 obr/min
Skrzynia biegów: 3-biegowa
Masa motoroweru: 60kg
Spalanie: 2,5 do 3,5 l/100km
Prędkość: około 60km / h
3-biegowy silnik Dezamet rozwijał równe 2KM, co przy 17-calowych kołach pozwalało na sprawne poruszanie się w każdych warunkach.
W 1980 roku wprowadzono kolejny model motoroweru - Kadet 780, wyposażony w silnik Dezamet
oraz Kadet 110 Automatic - z silnikiem Jawa. Najmocniejszy w ofercie - Romet 50T rozwijał 2,5 KM
mocy, co pozwalało rozpędzić go do blisko 65 km/h.
Ostatni model - Chart 210, produkowany od 1988 roku nawiązywał do współczesnych trendów i odbiegał stylistycznie jak i
technologicznie od dotychczasowej produkcji Rometa. Z nowości należy wymienić seryjnie montowane kierunkowskazy, światło stop, hydrauliczne amortyzatory i dwuosobowe siodło kanapowe.
Ekspansja na rynki światowe:
Sukcesy na rynku krajowym zaowocowały również eksportem polskiego motoroweru
na inne rynki. Tylko w 1966 roku na eksport trafiło przeszło 13.000 sztuk,
a w szczytowym momencie eksport przekraczał 20.000 sztuk rocznie. Eksportem objęto rynki Szwecji, Niemiec, Irlandii - a nawet
egzotycznej Nigerii i Turcji. Szacuje się, że na zagraniczne rynki trafiło aż 145.000 sztuk polskich motorowerów.
Prestiż Rometa na rynkach światowych wzrósł na tyle mocno, że w 1980 roku rozpoczęto rozmowy na temat produkcji nowego
modelu w kooperacji z włoskim lub japońskim potentatem rynku motocyklowego.
Zmierzch świetności dawnego Rometa:
Kryzys przyszedł z początkiem 1990 roku. Wówczas to na polski rynek masowo zaczęto
importować czeskie i niemieckie motorowery. Jawa i Simson - porównywalne cenowo
zdecydowanie przewyższały krajowy produkt pod względem osiągów, jakości
i walorów estetycznych. Próba ratowania pozycji przez wprowadzenie do sprzedaży nowoczesnego Charta okazały się spóźnione.
Romet nie był przygotowany do działania w warunkach wolnego rynku i konkurencji,. Jako monopolista w produkcji rowerów i
motorowerów w Polsce nie potrafił się w odpowiednim czasie przygotować do walki o klienta w nowych warunkach.
Romet Reaktywacja - Romet Motors
Romet niczym filmowy Matrix powrócił do życia w 2006 roku. Rometowski Pegaz
zabłysnął ponownie za sprawą Romet Motors Firmy ARKUS & ROMET GROUP
Sp. z o.o., producenta rowerów i skuterów , który przejął nie tylko markę, ale również dawną tradycję. W odmienionej
postaci, z nowoczesnymi skuterami znów
stara się walczyć o dawną pozycję na rynku. Wkrótce opowiemy Wam więcej
o nowoczesnej tradycji nowego Rometa.
/ źródło: www.skutery.net/
Na podstawie opracowania Klaudiusza Kocińskiego,
głównego konstruktora motorowerów ZZR Romet w Bydgoszczy.